bg-sidebar

Ta vare på øynene dine

Enkle tips for sunne øyne

Øynene dine er en viktig del av din generelle helse. Det er mange trinn du kan gjøre for å holde øynene sunne og sørge for at du ser klart så lenge som mulig.

Følg disse enkle trinnene for sunne øyne, og behold synet i mange år.

Få regelmessig synsundersøkelse. Du tenker kanskje at du ser klart og at øynene dine er sunne, men den eneste måten å virkelig vite det, er å ta en fullstendig synsundersøkelse. Vi forteller deg da om alt er bra, eller om korrigering av synet kan gi deg bedre syn. Når det gjelder vanlige synsfeil, er mange av oss ikke klar over at vi kunne se bedre med briller eller kontaktlinser. Det er også slik at mange vanlige øyesykdommer som glaukom, diabetisk retinopati og AMD ofte ikke har noen klare advarselssignaler. En utvidet øyeundersøkelse er den eneste måten å finne en diagnose for disse sykdommene på et tidlig stadium.

Vet du om familiens øyehelsehistorie ?

Snakk med familiemedlemmer om deres øyehelse. Det er viktig å vite om noen av dine pårørende har en øyesykdom, fordi mange er arvelige. God kunnskap om familiens helse kan hjelpe deg med å se om du risikerer å lide av den samme sykdommen.

Spis riktig for å beskytte synet ditt

Du har sikkert hørt at gulrøtter er bra for øynene dine. Men en diett rik på frukt og grønnsaker, spesielt mørke bladgrønnsaker som spinat og grønnkål er også viktig for å holde øynene dine sunne. Forskning har også vist at øynene dine får mange gode næringsstoffer om du er flink til å spise fisk med høye nivåer av omega-3-fettsyrer som laks, tunfisk og kveite.

Hold oversikt over vekten din

Overvekt øker risikoen for diabetes og andre systemiske sykdommer som kan føre til synsproblemer, for eksempel øyesykdommer som diabetes eller glaukom. Hvis du har problemer med å holde vekten, bør du kontakte legen din.

Beskytt øynene

Bruk vernebriller når du jobber i for eksempel industri eller steder der sprut av farlige væsker kan forekomme. Det kan være vernebriller, skjermer eller øyevern. De fleste beskyttelsesbriller er laget av polykarbonat, som er ti ganger sterkere enn annet glass. Mange optikere selger vernebriller med og uten styrke i glassene.

Slutt å røyke.

Røyking er like ille for øynene dine som for resten av kroppen. Forskning har funnet en klar kobling mellom røyking og økt risiko for AMD, grå stær og skade på synsnerven, som alle kan føre til blindhet.

Bruk solbriller

Solbriller er et stilig motetilbehør, men deres viktigste oppgave er å beskytte øynene dine mot solens ultrafiolette stråler. Når du kjøper solbriller, velger du briller som blokkerer 100% av både UVA- og UVB-stråling.

Gi øynene en sjanse til å hvile

De fleste av oss ser i gjennomsnitt på en tv-, data- eller mobilskjerm minst 5 timer i løpet av dagen. Når vi fokuserer på skjermen er det lett å “glemme” å blunke, noe som kan belaste øynene. Vi blunker normalt ca 14000 gang pr dag. Prøv 20-20-20-regelen: Hvert 20 minutt, se 20 meter foran deg i 20 sekunder. Dette kan forhindre at øynene dine blir slitne og tørre.”

Rengjør hendene og kontaktlinsene ordentlig

Vask alltid hendene grundig før du setter inn eller fjerner linsene for å unngå smittefare. Husk å desinfisere kontaktlinser i henhold til instruksjonene og bytt dem som foreskrevet.